Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Foreldre i utlandet

Forum for dere som har barn og bor i utlandet.
Ta med norsk/skandinavisk au pair i utlandet?
11:00 22.04.2008
Hei,
Vi skal flytte til utlandet (muligens Malaysia) med 2 barn til høsten. Nå har vi såvidt begynt å vurdere alternativene for barnepass, både jeg og pappaen skal jobbe fullt. Har mest lyst til å ha en skandinavisk au pair. Noen som har erfaringer å dele? Noen som vet hvor det er best å finne norske au pairer gjennom em organisasjon, formidler el?
Pimienta
Sv: Ta med norsk/skandinavisk au pair i utlandet?
11:14 29.04.2008
Du kan finne litt info her:

http://www.udi.no/templates/Tema.aspx?id=2651

http://www.atlantis.no

Haaper dette hjelper..;-)

Har desverre ingen erfaringer anna enn at jeg kjenner ei svensk jente som jobba som au pair i Belgia
Kanskje snart? *klar igjen*
12:45 10.06.2008
Hei der!

Ja, dette kan jeg omtrent ALT om, for jeg har selv vært aupair for to familier. Jeg har også nære venner som har, eller har hatt, norske aupairer og dette er et sammendrag av mine erfaringer:

Plusser: Aupairen snakker norsk med barna hele dagen, slik at de lærer språket fra grunnen av. Du har alltid barnevakt og kan sette henne til å stryke, lage mat til barna, rydde barnerom, skifte sengetøy osv. (alt det du ikke får tid til/gidder selv). Du må kanskje lære henne det, for hun har kanskje glemt hvordan man gjør, men hun kan leke med og engasjere barna. -også "gamledagse" leker som gjemsel og slikt.

Minuser: Unge jenter lengter hjem til mamman sin og det kan være ganske vanskelig for dere alle å takle. Så langt borte fra familien og venner må hun nesten være en del av din familie og det kan virke litt "mye". Du kan liksom ikke få henne til å "forsvinne" når dere ønsker dere litt tid for dere selv. -og et år er laaaaang tid i samme hus!

Unge jenter forelsker seg, fester gjerne hele natten og røyker når dere ikke er hjemme (selv de mest engleaktige har som regel en mørk side). Unge jenter er også ganske nysjerrige og det er ikke stort man får hatt privat, dersom man ikke låser skuffer og skap. SETT REGLER! Selv om de ikke alltid følger reglene så passer de iallefall på å ikke bli tatt.

Unge norske jenter er late! De er vant til at mamma stryker, vasker og lager mat og det kan være et enormt sjokk at de må gjøre dette for andre, i tillegg til seg selv. -det kan hende hun aldri har satt på en vaskemaskin før!

Dette høres kanskje veldig negativt ut, men jeg har sett dette selv så mange mange ganger over de siste 10 årene. Jeg har sett aupairer komme og gå (ofte innen kun et par mnd), jeg har sett dem gråte og syte og fake sykdom, komme fulle hjem og komme en time for sent neste dag grunnet fyllesyke, ta alt ut over seg selv, ja, til og med rømme fra familien!!!

Jeg ville anbefale å prøve å finne en gruppe internasjonale aupairer på stedet og ta henne med dit, slik at hun får venner med en gang. Da får dere også litt fri. Sett faste jobbetider (kun når dere trenger henne) og gi henne tilgang til en bil dersom det er mulig (forsiktig med å slenge ungene dine inn i bilen med henne med det første). Kjøp gjerne ekstra kjøretimer til henne slik at hun lærer nye regler og kjøremåter på det nye stedet. Gi henne nøkkel til rommet sitt slik at ungene dine ikke kan rote i tingene hennes. Slik unngår du masse bråk.

-og ikke ta med datteren til vennene dine!!!! Da blir det fort vanskelig å få henne til å jobber for deg og hun er faktisk på jobb, ikke på ferie! - og så er det ALT for mye ansvar!

-betal heller ekstra og ta med en erfaren "nanny"!
Anonym
23:47 5.09.2008
Har vært au pair selv, og dette var veldig gode råd fra anonym over her.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------