Vi er en familie på 4 som skal flytte til Florida i jula. Ett halvt år. Mannen skal gå på skole og jeg skal gå hjemme med barna. (1 og 3 år.) Vi må finne noe å leie. Hva bør vi satse på å ha å leve for til husleie, mat etc.
Anonym
Sv: Hvor mye penger bør en ha å leve for i USA?
19:58 15.07.2008
Hei Hei! Ikke så lett å svare på ... Leveomkostningene er jo generelt lavere enn i Norge, og dollaren er jo svært lav, så om det holder seg, så er de tpositivt. På den andre siden er det så uendelig mye man KAN kjøpe her, og jeg har litt problemer med å holde meg ;-) kommer alltid hjem med 10ganer mer enn jeg hadde tenkt hver gang jeg handler (dagligvarer) .. men om man er disiplinert, så går det nok fint.
Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med noe "anslag" om hvor mye man bruker på diverse, leie avhenger helt sikkert veldig på hvor dere bor, "utilities" som strøm, gass, tv osv er nok en del rimeligere. Og bensin blir jo fort en stor kostnad her, man kjører MYE.
Ikke så mye hjelp, kanskje. Men jeg bor i Florida, og om du lurer på noe annet så ta gjerne kontakt (send en PM). Pass FOR GUDS SKYLD på å ha helseforsikring!! :-)
Husleige kommer an på hvor du bor. Jeg betalte 800 - 1000 dollar for eit 2 soveroms leilighet, 1400 - 1800 dollar for 3 soverom. i Portland, Oregon. California betaler du ca. 2000 for eit studio eller eit 1 soveroms leilighet. 2 - 3 soverom kan gå fra 2000 - 6000 dollar i månden. Hawaii har noelunde samme prisene som California, men igjen det kommer an på hvor du bor, ...stat, nabolag, sentrum eller suburbia.
Strøm kommer også an på, ...alt fra 300 til 600 dollar i månden.
Bensin kommer an på hvor mye du kjører. Vi kjører mye så vi betaler ca 600 dollar i månden.
Helseforsikring: Hvis dere ikke har helseforsikring gjennom jobben, må dere regne med å betale ca 1500 dollar i månden.
Barnehage koster ca. 1000 dollar i månden for hvert barn. Kommer an på hvor gammel barnet er. Babyer er dyrere. Har du to barn i samme barnehage får du 10% rabatt på den ene.
Mat: Vi bruker ca 800 dollar i månden på mat.
Kommer ikke på mer i farta. Lykke til