Foreldre i utlandet
Forum for dere som har barn og bor i utlandet.
Noen med erfaringer fra amerikansk barnehage? |
21:21 21.08.2008 |
|---|---|
Har lest at man virkelig må sjekke de godt på forhånd, da de varierer i kvalitet. Er veldig nysgjerrig på hva man kan forvente seg, og hvor forskjellige de egentlig er fra de man har i Norge. Har forresten inntrykk av at det er mange kvinner som er hjemme med barna sine her, og at det stort sett er de med lav inntekt eller karrierekvinner som sender de hjemmefra. Stemmer dette? Takknemlig for innspill :) |
|
| Lou-lou | |
Sv: Noen med erfaringer fra amerikansk barnehage? |
08:20 22.08.2008 |
|---|---|
Det varierer nok veldig, for dette er et STORT land med enorme forskjeller, både kulturelt og økonomisk. Her vi bor, er det bare å besøke de forskjellige barnehagene, og ta med barnet, så kan man se hvilken som passer best. Spør gjerne de andre foreldrene også, og observer en time eller to en dag. Vi har valgt en Montessoribarnehage, som sikkert ikke er så annerledes enn norske Montessoribarnehager. Men hovedforskjellen, samme hvilken barnehage, tror jeg, er at amerikanske barn ikke er ute på langt nær så mye som norske barn. Nå startes det forresten opp en Waldorf-barnehage (identisk med Steiner, tror jeg) i byen vår, og innehaveren er stor fan av norske barnehager, så hun vil være ute med barna uansett vær. Så man vet aldri! Den siste paragrafen din har jeg aldri tenkt over, men i grunnen stemmer det med de jeg kjenner her. Men jeg har lagt merke til at de som er hjemme med barna bruker ofte barnepiker/gutter på dagtid. Kanskje ikke så lenge om gangen, og jeg vet ikke grunnen til hver enkelt, men mødrene er damer som er svært aktive i lokalsamfunnet, så de trenger det kanskje p. g. a. arbeid av forskjellig slag. |
|
| Tokatter_USA | |
Sv: Noen med erfaringer fra amerikansk barnehage? |
12:18 24.08.2008 |
|---|---|
Det jeg gjorde var å besøke flere barnehager i området jeg bodde. Det var utroligt hvor forskjellige dem var. Noen var ikke så reine og noen hadde ikke uteområde etc,. Jeg valgte til slutt en barnehage som holdt til i samme bygget som jeg jobbet, selv om det ikke hadde en lekeplass ute. Dem var likevel flinke til å ta dem ut så sant vœret var fint. Her vi bor nå er dem mye ute. Nesten hele dagen. Dem spiser faktisk lunch ute så sant det er opphold. Jeg har hørt at Montesorri skolene er bra, men det er ikke alle barna som har godt av å gå på desse skolene. Noen trenger litt mer struktur i hverdagen. Montesorri skolene er for ustrukturerte hverdager der barna lœrer etter eget motiv og tempo. For eksempel er barna flinke til å tegne, blir dette hovedkonsentrasjonen, og alt bygges fra dette. Jeg synes, etter hva jeg har hørt, at dette er en kjempefin skole for barn. Desverre føler jeg at mine barn trenger litt mer struktur. Jeg ser at det gir dem trygghet. Det er viktig at du får eit klart innblikk i hverdagene i hver barnehage. Hva dem gir barna til mat. Hvordan den blir laget (kokt der eller levert), om barna får spise sukkertøy etc,. Reglene for skolen, åpningstider, når dem har stengt (jul, sommerferie osv.), lœreteknikkene dem bruker, sikkerhets regler (er front dørene låst, kan hvem som helst komme inn og ta barnet mitt??). Gå etter følelsen du får når du besøker skolen. Det har faktisk mye å si. Lykke til Den andre paragrafen du skreiv har jeg faktisk aldri tenkt over. Barnehagene her til lands er ganske så dyre, så jeg kan ikke tenke meg at familier med lav inntekt sender dem til barnehagen. Da tror jeg dem sender dem til bestemor eller noe istadenfor. Her vi bor betaler vi $2000 dollar i måndenfor våre to små. Før vi flyttet hertil, og før vi fikk andremann, betalte vi 800-900 dollar i månden. En familie med lav inntekt, får inn mellom 600-1200 dollar i lønn i månden pr. person hvis dem får betalt 'minimum pay'. (kommer an på stat). |
|
| KoOlina | |