Hei, trenger noen trøstens ord nå etter levering i bhg... Vi flyttet hit til Italia for en mnd siden, og sønnen min på 3,5 er nå i barnehage på 3. uka. Det går ikke så bra. Han gråter seg sår hver morgen, starter når han våkner. "Mamma, du må ikke sende meg i barnehagen idag!"
Ved levering er det kjempetrist, så jeg er vel mest kjent som den mamman som gråter hver morgen. (Selv om jeg selvfølgelig prøver å skjule det for gutten og alle andre - umulig!)
Er det noen som har erfaring med hvor lang tid det tar før ting går seg til? Det er jo språket som er det verste, antar jeg. Og nettopp derfor "tvinger" vi ham i barnehagen hver dag. Men han er så trist.... Ser ikke ut som han på noe sett eller vis prøver å leke med de andre barna. Sitter alltid i et hjørne alene, når jeg henter ham... ; (
Jeg har ikke enda begynt å sende lillegutt i barnehagen, men lille Claudia, som jeg har vært dagmamma til i 6mnd, har nettopp begynt. Hun syntes også det var veldig kiipt å gå fra mamma om morgenen. Mamman hennes inviterte en annen liten jente (litt eldre enn Claudia) hjem til seg og ut i parken et par dager på rad slik at de ble godt kjent og så fikk hun en "instant friend". Det gjorde saken litt lettere og nå er Claudia helt fornøyd og løper inn til venninnen sin om morgenen, 3 uker etterpå.
Jeg forstår at det nok er vanskeligere for Oscar siden han ikke snakker italiensk, men dersom han leker med et annet barn utenfor barnehagen, i trygg nærhet av mamman sin, så kanskje kanskje...?!
Vi bor i Caprino Veronese, noen km fra Garda-sjøen.
Idag gikk det faktisk litt bedre ved levering. Men han sier at han synes det er så lenge før jeg henter ham. Problemet til Oscar er vel at han allerede har gått i barnehage i 2 år, og hatt det helt supert. Så han sammenligner vel litt ennå...
Synes det er litt rart å bli "baby igjen" med smekke, mating og soving. Dessuten misliker han sterkt å bli "sendt på do enda han ikke må.."
Men vi får se, han har en kompis allerede. Mora er fra Polen, og har gått hjemme med ham til nå (4år), så han snakker heller ikke italiensk. Så de søker vel trøst i hverandre. Har vært inne på tanken å invitere dem til oss på besøk, men har inntrykk av at mora har det så travelt med jobb etc. Ellers har han en annen kompis i nabolaget, men han er her bare annenhver helg.
hei, mammen til Oscar
jeg har skrevet paa forumet "barnehagedebatten".
Det var godt aa hore at det gikk bedre med oscar i dag. Det er store forskjeller naar det gjelder barneoppdragelse i italia i forhold til norge.Kan komme med mange eksempler........
Ser i barnehagen til min sonn. barn som ikke kan gaa, sitter i vognen store deler av dagene..... jeg faar vondt..... Mange grater og de voksne strekker ikke til. Heldigvis kan gutten min gaa. Men det er ikke lett aa se paa de minste barna. Er sjele-glad for at han ikke MAA vaere der hele dagen (jobber deltid). det er mye jeg ikke liker.... samtidig vil jeg at han skal faa venner, leke, laere aa forholde seg til andre etc
De har i lopet av 3 uker enna ikke vaert ute og lekt....
Personalet forteller meg at det gaar bra med gutten min. Grater bare litt.
Jeg har ogsaa litt "problemer" med min manns italienske familie innimellom.
Gutten min er 15 mnd og spiser litt alene. Besteforeldrene (italienske)synes det er altfor tidlig. han er jo saa liten, sier de.... I norge er det mange barn som spiser helt alene i den alderen. andre ting er sot saker, kaker etc. jeg vil ikke at han skal spise det. Sier at han ikke skal spise saa mye sukkerholdig mat. Det jeg faar til svar er: bare litt....
En ting til er ute soving: nei, det gaar jo ikke, sier familien hans... det er kaldt ute...ja, ikke sant...17 grader er iskaldt...(ironi) Jeg bare lukker orene ... ofte...
foler meg annerledes, jeg kommer fra en annen kultur og det merkes, samtidig foler jeg at det er riktig det jeg gjor mot sonnen min.
Jeg kan si mye negativ om landet, men samtidig er det mye jeg liker..... Vi snakker om aa flytte til norge.... kanskje til sommeren.....
Tiden faar vise.
Ja, jeg har bare post paa med ting og tang.... hehehe.... er ikke god i norske lenger heller. har bodd i italia for lenge....
Hadde meg en utblasning naa tror jeg......
Jeg onsker dere lykke til. Vet at utenlanske barn "trenger" litt tid paa aa laere seg den nye spraket. Kanskje 2 mnd. plutselig horer du han bable i vei!!!! Tipset du fikk ang aa invitere barn hjem, er ikke saa dumt nei. Det skal jeg ogsaa ta med meg....
Anonym
Sv: Vanskelig med barnehage-start i Italia
21:01 13.10.2008
Har skrevet litt til deg på barnehage-debatten...
Bare tøm deg du, det gjør godt. Man blir litt snakkesalig på nettet når man sitter her nede i Italia.