Her kan du be andre kvinner om råd dersom du strever med ammingen, eller rett og slett dele gledene over dine hyggestunder med småen ved puppen.
4 mnd siden fødsel, bare et par dråper melk i det ene brystet, forsent?
18:53 17.11.2008
Eller kan jeg pumpe opp produksjonen for fult igjen? Hvor ofte må jeg pumpe da? og hvor lenge av gangen?
Anonym
Sv: 4 mnd siden fødsel, bare et par dråper melk i det ene brystet, forsent?
12:41 18.11.2008
Først og fremst må du få tak på utdrivningsrefleksen når du skal pumpe, eller så kommer det gjerne bare et par dråper. Jeg ville pumpet en gang i timen eller annenhver time. Det stimulerer visst også om det ikke kommer melk.
Bruk Synocinon spray om du ikke får flyten. Men du har vel melk i det andre brystet høres det ut som.
14:47 18.11.2008
Jeg har masser av melk i det andre brystet:) Fullammer med ett bryst. Grunnet betennelse og blødene brystvorter har jeg ikke ammet fra det andre siden hun var 4 uker. Og har vært sløv med pumpingen i det siste, så er ikke så mye igjen i det ene brystet.
22:40 18.11.2008
Jeg hadde sprukken bystvorte på det ene brystet de første 4 ukene. Begynte deretter å alltid amme på det brystet som hadde vært sårt. Det begynner nå å bli nesten like produktivt som det andre. Så hva med å alltid tilby det slappe brystet først?
10:04 19.11.2008
har prøvd, hun nekter.. Brekker seg hver gang, gidder ikke når det ikke kommer melk..holdt på og gi den hver gang først i en periode på 2 uker..hun var tolmodig i maks et kvarter, så ble hun illsint! og det er fremdeles sårt.. Jeg har ikke ambisjoner om å amme fra det brystet igjen, men å pumpe sånn at vi får lagret litt melk
11:34 20.11.2008
Hei min julibaby,
Jeg har hatt det ganske likt deg, så jeg forstår og her er hva jeg har gjort:
Grunnet litt mindre melk i en pupp har min baby diet så mye på det andre at det er full flow der, veldig luksus for barnet og den andre puppen ble utrolig kjedelig for henne.
Så.....
Jeg gikk ganske drastisk til verks og nesten tvang henne til å tømme det dårlige brystet (usikker på om jeg anbefaler dette, da hun nå nekter å die i den stillingen på den puppen, som selvsagt betyr at hun er litt traumatisert... :o7) men den måtte tømmes av BABYEN noen ganger helt, for å få i gang noen ordentlig produksjon på den puppen om du skjønner.
Da det kom litt mer melk der, gjorde jeg følgende:
Tilbød dårlig pupp først en stund, i helt andre stillinger som tvillinggrep, stående, tok henne opp fra vognen og la henne til før hun helt skjønte hva som skjedde (da fungerer nemlig vanlig ammestilling!!) men hun tok litt, og sutret så litt. Da pumper jeg den gode puppen så mye som pumpen tar (babyen får jo ut mye mer) og så lot jeg henne die på god pupp, men med mindre melk der om du forstår.
Målet var å få henne til å forstå at hun må "jobbe like mye" på hver pupp for å få ut melk.
Tvillinggrepet er veldig bra, for da tror babyen egentlig at du ammer fra den andre puppen (vær nøye med aa gjemme den gode puppen, hehe, mens du ammer med den litt dårlige).
Innimellom alt dette styret, som varte en uke for meg, gjør du også følgende om natten;
Legg deg på siden som om du skal amme fra god pupp, men "gjem" den etter beste evne og tilby dårlig pupp i stedet (krever en vond vanskelig ryggtvist fra deg, men er du myk nok så prøv - er du motivert nok får du det kanskje til?)
Grunnen til at det er så viktig at babyen tømmer brystet, er at det øker produksjonen der generelt, og du vil da ETTERHVERT - kanskje etter to uker, ha nok melk der til at du kan basere deg på å pumpe en pupp og amme med en, men du må altså få opp produksjonen først er min erfaring.
Jeg har holdt på i to uker nå, var helt utslitt første uken, elendig søvn, masse elendig selvfølelse fordi man føler seg helt talentløs der man holder på for så dårlige resultater.
Men, etter to uker er jeg altså her:
Hun dier dårlig pupp i tvillinggrep, når jeg går rundt i rommet og ammer evt vanlig stilling når jeg legger henne til mens hun sover, og når jeg ligger på både feil og riktig stilling i sengen.
Jeg har nok også hatt noen tette kanaler og litt klumper, så jeg har massert og knadd litt og pumpet ut rester etter at hun har diet, det har kommet rester, men det er til gjengjeld ren fløte.
I går, etter to ukers vill jobbing (for det er det faktisk), pumpet jeg faktisk ut 60 ml av dårlig pupp, og da hadde hun diet der 3 ganger i løpet av dagen, og i morges kom det jammen meg 90 ml ut av den puppen. Glad som en lerke og håper det bare øker på.
Jeg mener for ordens skyld ikke at alle skal amme for enhver pris, heller ikke at alle skal pumpe morsmelk, det er bare jeg som skal ha et års fri med baby, og da er jeg ambisiøs av praktiske årsaker.
Tenker jeg skal på apoteket og kjøpe det som gjør at klumper forsvinner, altså at man får ut all melk av alle melkekjertler og så skal jeg kanskje snakke med helsesøster ang den sprayen.
Jeg gir meg ikke før jeg får ut 120ml av dårlig pupp og er oppe i det jeg oppfatter som full produksjon (for meg) igjen.
Jeg tror det at man ammer og ammer på god pupp gjør at dårlig pupp blir totalt uattraktiv, og man må på et eller annet vis endre dette inntrykket hos baby.
En annen ting jeg gjør er at flaske bare tilbys i samme stilling som om hun diet dårlig pupp og tett inntil, slik at hun skal bli glad i å få melk i den stillingen igjen.
Håper noe av dette var hjelp eller inspirasjon, dersom du velger annen løsning så forstår jeg godt, det kan jeg si, for det er VELDIG slitsomt å gå på sånne hestekurer....sukk.
Men for meg virket det altså. Lykke til!
Anonym
11:44 20.11.2008
En ting til.....
Dusj varmt og mye på puppene og drikk mengder vann, gjerne ammete og en Munkholm hjelper på også om du liker øl.
Masser puppene fra siden og innover i dusjen og gå mye uten bh hjemme.
Pump deg helt tom før du legger deg.
Vær nøye på å bruke bare ET hull i flaskesmokken selv om barnet ditt er 4 mnd, det SKAL være litt kjedeligere å få flaske dersom man også ammer i tillegg.
Lykke til og aner ikke hvorfor jeg ble anonym forrige gang.... =o)
16:57 20.11.2008
Kjempeflotte tips:)
Skal iallfall prøve noe av det jeg. Og håper jeg holder ut en stund. Har selv en venstre pupp som ikke fungerer som den skal og jeg vil veldig gjerne få opp produksjonen der:)
Men om en pumper helt tom før en legger seg....Gir du flaske da på natta eller kommer det nok melk til neste måltid? Lillegutt her vil ha mat etter to timer døgnet rundt...Og man har jo så lite om kvelden har jeg lest..
23:27 20.11.2008
Hos meg kommer det nok melk på natten, nettopp fordi jegt pumper helt tomt, det stimulerer nemlig produksjonen visstnok. Det er også sånn at når det er helt tomt, vil det være "halvfullt" igjen i puppen etter en time, det er derfor man gjerne kan pumpe en time når man vil øke, eller amme annenhver time og pumpe annenhver på dårlig pupp. Det vil komme lite en liten uke, men så øker det på, man må bare stå på.
Det er litt for spesielt interesserte dette, og forrige gang lot jeg det skli ut og fikk markant mindre melk ved 5-6mnd og sluttet helt ved 9-10 mnd. Denne gangen har jeg tenkt å se om det går lenger og da må gode rutiner på plass igjen. Alt gikk veldig lett for meg 3 mnd, men så skjedde altså det med puppenekt på en side og så har jeg fått det gradvis til igjen. Men jeg kan ikke avslappet sette meg til og amme på den dårlige puppen enda altså, det er nok et stykke igjen. Hun sutrer litt når hun ser den, men illskriker i hvert fall ikke, som for 2 uker siden... ;o) Steg for steg og så baserer jeg meg på tvillinggrep med masse puter hjemme på dårlig pupp og så god pupp når jeg er ute på cafe etc, er ikke så vanskelig å planlegge det synes jeg. Sto og ventet ut på å bli hentet av mannen min en dag, og ammet utenfor en cafe, stående (var ingen andre og mørkt, hehe) med ikkeheltvåken baby som diet fint som bare det på dårlig pupp, fikk lyst til å hyle høyt, hehe.....men besinnet meg, fnis...små gleder.
20:05 20.11.2008
oi!
Tusen takk for kjempeflott og langt svar! :-D ble virkelig motivert til å prøve dette. Skjønner det kan være slitsomt, men jeg går å tenker ofte på hvor lyst jeg har til dette. Ikke fordi jeg mener hun på død og liv må ha mm, men fordi jeg synes det er koselig, og mest praktisk :) og såklart bra for hun og.
Jeg skal prøve å se om jeg greier det, og komme tilbake å si hvordan det går :)
20:19 20.11.2008
Kom på noe som jeg har lest et sted, men om en som brukte hjelpebyst til å få opp produksjonen. var på begge sidene, men det kan jo kanskje hjelpe å bruke det? du kan lese om det på ammehjelpen.no
Men da må du jo pumpe andre siden så ikke produksjonen går det ned da.. så blir kanskje litt tungvint.
Anonym
23:13 25.11.2008
Vil bare si til dere som gjør en innsats og som leste mitt innlegg at jeg nå tusler rundt i stua og ammer på dårlig pupp i VANLIG ammestilling (!!!) og at jeg til og med kan sitte og gjøre det også, bare jeg har fått godt nok grep først. Utrolig herlig og jeg har nå normal og høy produksjon på dårlig pupp igjen, som da altså ikke lenger er dårlig pupp, hehe.... Synes faktisk at god pupp sliter litt når jeg, men det bare tull selvsagt, den er bare ikke soleklare ener lengre... ;o) Lykke til dere som er midt i kampen, det kan være verdt det.
For meg tok det 3-4 uker med en intens periode midt i, tenker jeg. Målet er fullamming til 6 mnd, og så amme videre med mat, men vi får se. Så langt går det i rett retning.