Her kan du be andre kvinner om råd dersom du strever med ammingen, eller rett og slett dele gledene over dine hyggestunder med småen ved puppen.
Pumpe når man er alene hjemme med babyen?
14:26 20.11.2008
Jeg ser at mange gir råd om å pumpe og amme om hverandre for å få opp produksjonen. Hvordan får dere dette til når dere er alene hjemme med babyen? Babyen kan jo skrike uten noe særlig forvarsel, og da blir jo pumpa stående med melk hvor lenge som helst ...
Det er nok mer at jeg hele tiden venter på at han skal skrike ... Og ofte er han ikke fornøyd med bare å ligge inntil meg, jeg må enten gå rundt eller variere stilling litt.
Jeg setter pumpa i kjøleskapet rett etter bruk og steriliserer den om kvelden etter å ha brukt den 3-4 ganger i løpet av dagen.ikke noe problem. ingen grunn til at det skulle skje noe mer med melka rundt pumpa enn med melka nede i beholderen.
Smart! Min helsesøster sa også at man ikke trengte å sterilisere utstyr etter hver bruk, men gjøre det en gang om dagen så lenge man vasket det godt rett etter bruk. Og det var i forhold til MME. Når det gjelder MM, er det jo sant som du skriver, at den holder seg i kjøleskapet, og da gjelder jo det samme for pumpa. Takk for godt råd. Det blir litt mye for hodet mitt med all denne pumpe-, amme- og MME-greia.
Det var et godt råd yummy-mummy, da skal jeg begynne å sette pumpen i kjøleskapet jeg også, så deilig, skyller du den først da eller? Bare tømmer og rett inn? Jeg pumper mye og ofte og har egentlig skylt i kaldt vann og kokt hver gang jeg da, litt mindre koking nå når babyen går mot 4 mnd.
Men jeg tror jeg må ha den i en pose i kjøleskapet, for der inne florerer jo godt med bakterier. Men kulden hjelper godt, og enig i at melk rundt pumpen ikke blir mer ødelagt enn om det lå i en beholder, forutsatt at man pakker inn pumpen da, vil jeg tro....eller?
Jeg lar pumpa stå med flaska under. Bruker 240ml flaske og lar det jeg pumper om morgenen stå til kvelden. Som regel pumper jeg ikke så mange ganger i løpet av dagen. Om jeg ikke gir denne melka som tillegg på kvelden, fryser jeg den og vasker+steriliserer så pumpa. Har 2 pumper dessuten
vet hvordan du tenker, men det går relativt greit. Om babyen er veldig liten, så kan du jo bare ha den på fanget når du pumper.
Er ikke krise om melka blir stående bittelitt i romtemp når du tar babyen opp.
Jeg kokte ikke for hver gang (hadde jo blitt et mareritt 8 ganger dagen som jeg pumpet i 4 mnd). Skylte i kaldt vann og la i en bolle med kaldt vann. Skylte i veldig varmt vann før bruk.
Det har gått veldig fint! (babyen er 8 mnd nå og har aldri vært syk, men var prematur)